Človek na Mesiaci? Bez príbehu zabudnite.
Asi sa nikto nebude hádať, že pilotovaný program letov na Mesiac v zlatých šesťdesiatych bol tým najkomplikovanejším technologickým orieškom, aký ľudstvo kedy rozlúsklo. Nakoniec, nebyť programu Apollo je pravdepodobné, že tento blog by som nepísal na laptope a vy by ste ho nečítali na svojej elegantnej obrazovke s vysokým rozlíšením. Malý krok pre človeka, veľký skok pre ľudstvo – povedal prvý pozemšťan Neil Armstrong, ktorého na Mesiac dostala technika s výkonom prirovnateľným k dnešným lepším kalkulačkám.
A predsa, na začiatku nebolo žiadne detailné plánovanie, ale inšpirujúci príbeh. Keď sa ma v týchto dňoch pýtajú prečo Restartup, odpovedám rovnako. Lebo príbeh. Verím tomu, že idey sa vytvárajú v hlave, ale triumfujú v srdci. Neveríte? Porovnajte si tieto dva výroky:
1. „Our mission is to become the international leader in the space industry through maximum team-centered innovation and strategically targeted aerospace initiatives.“
2. “I believe that this nation should commit itself to achieving the goal, before this decade is out, of landing a man on the moon and returning him safely to the earth.”
Druhým výrokom poslal prezident John Fitzgerald Kennedy ľudstvo na Mesiac, pretože ho definoval stručne a konkrétne. Naštartoval fantáziu vedcov, inžinierov, snílkov a polobláznov, ktorí tento neskutočný cieľ premenili na ikonickú odtlačku Armstrongovej topánky v mesačnom rigolite. Za osem rokov, cez tri mŕtvoly a s dopadmi na drvivú väčšinu technológií, ktoré každý deň používame.
A prvý výrok? Znie až príliš povedome? Žeby ako ten strategický dokument, čo ste včera čítali na porade vo firme? Ak áno, úprimnú sústrasť. Keby ním chcel vo vesmírnych závodoch Kennedy poraziť Rusov, knihy o ceste na Mesiac by sme dnes našli v oddelení sci-fi a nie literatúry faktu.
Česť výnimkám, no v biznise každý deň počúvame a čítame podobný jazyk. Firmy takto prehovárajú navonok aj dovnútra. K zákazníkom aj zamestnancom. A čudujú sa, že nikto nekupuje a nepočúva. Asi nerozumie, nevie čítať medzi riadkami. Nevidí inśpiratívny príbeh, ktorého by sa mohol stať súčasťou. Nevidí príbeh, ktorý by sa stal aj jeho príbehom. Ak sme sa niečo naučili vo svete pred Restartupom, tak je to toto: suché fakty rozprávajú, no príbehy predávajú. Vitajte vo svete po. A tiež na našom novom blogu :)
Michal Novota
(Za trošku hyperbolickú, ale inak ilustratívnu mesačnú metaforu ďakujeme bratom Heathovcom, autorom inšpiratívnych kníh Made to Stick, Switch a Decisive)
Foto: sxc.hu